Avand in vedere impactul major asupra mediului economic generat si care se preconizeaza a fi generat de masurile exceptionale, cu caracter temporar, impuse de autoritatile publice ca urmare a instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei conform Decretului nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei („Decretul”) in contextul pandemiei COVID-19, la data de 21 martie 2020 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 230 Ordonanta de Urgenta nr. 29 din 18 martie 2020 („OUG 29”).
In temeiul OUG 29, au fost adoptate masuri suplimentare de sprijin si flexibilizare, care sa protejeze mediul de afaceri si circuitul economic, prin oferirea unor instrumente necesare pentru adaptarea raporturilor juridice la provocarile si dificultatile actuale.
Una dintre aceste masuri are in vedere obligatia persoanelor juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, precum si a asociatiilor si fundatiilor, de a depune la Oficiul Registrului Comertului declaratia privind beneficiarul real.
In temeiul Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului au obligatia de a depune la Oficiul Registrului Comertului competent o declaratie privind beneficiarul real pana la data de 21 iulie 2020, precum si anual, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare, si ori de cate ori intervine o schimbare in situatia declarata anterior, in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
Obligatia a fost instituita si in cazul asociatiilor si fundatiilor, care trebuie sa depuna aceasta declaratie la Ministerul Justitiei pana la data de 21 iulie 2020, anual, pana la data de 15 ianuarie, precum si ori de cate ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, in termen de 30 de zile de la data la care aceasta a intervenit.
In vederea indeplinirii obligatiei anuale mai sus-mentionate de catre societati, in aceasta perioada, Oficiul Registrului Comertului s-a confruntat cu un numar crescut de solicitari de inregistrare a declaratiei privind beneficiarul real, ceea ce a depasit capacitatile tehnice ale institutiei, in situatia desfasurarii activitatii institutiei exclusiv prin portalul online.
Prin urmare, pentru a preintampina inregistrarea tardiva sau supraaglomerarea Oficiului Registrului Comertului in contextul actual, prin OUG 29 a fost reglementata masura suspendarii obligatiei persoanelor juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului de depunere a declaratiei privind beneficiarul real pe perioada starii de urgenta. De asemenea, a fost extins termenul de depunere a declaratiei cu trei luni incepand cu data incetarii starii de urgenta.
Masura a fost instituita si in cazul asociatiilor si fundatiilor. Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real se prelungeste cu trei luni de la data incetarii starii de urgenta instituite prin Decret, iar pe durata starii de urgenta se suspenda depunerea acestei declaratii.